Kyoto Gion Festival 京都祇園祭: “Lion Dance” and the Hanagasa Procession 獅子舞と花傘巡行

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During the Gion Festival’s 7/24 Hangagasa Procession, the Shishimai (Japanese “Lion Dance”) lion puts its jaws over my head to give me good luck /Photo taken by a friend

This photo, taken by one of my friends, shows a lion putting its jaws over my head to give me good luck during the Kyoto Gion Festival’s Hanagasa Procession (Hanagasa Junko) on 7/24/2016. The shishimai or the Japanese version of the “lion dance” is a folk performance that appears in a lot of festivals in Japan, when festival goers put their heads inside the lion’s jaw for good luck. The woman in green next to the lion was using hand gestures to encourage the people standing near me to put their heads inside, when I stuck my head out. (To read more in English)

この写真は京都祇園祭の7月24日に行った「花傘巡行」のシーンです。「獅子舞」の獅子が私の頭を噛みそうな様子が見られてます。獅子舞はよく日本のお祭りにある伝統芸能であり、お祭りに行く人々は幸運を願うために、頭を獅子の口に入れるようにします。写真に写した獅子の隣にある緑の服を着ているお姉さんが回りの人に頭を獅子の口に入れるのを誘っている時、私は頭を出しました。(日本語で読み続ける

English

While much press and social media have focused on the Gion Festival’s yama and hoko activities, the Yasaka Shrine also works with other civic groups in the festival. One of their events is the Hanagasa Junko, or translated the “Umbrella Procession,” occurring every year on July 24th. There are four “umbrella-shaped” floats, which simulate the original shape that the yama and hoko floats had in the early years of the festival.

This procession has a relatively recent history, beginning in 1966 when the two yama and hoko processions on 7/17 and 7/24 combined into one event on 7/17. The Hanagasa procession substituted for the morning event that led the way for the evening mikoshi (portable Shinto shrines) event on 7/24 when the portable shrines were returned back to Yasaka Shrine after being taken out to purify the city of Kyoto on 7/17. In 2014, when the procession reverted to two occasions on 7/17 and 7/24, the Hanagasa Procession occurred at the same time as the second yama and hoko float procession on the morning of 7/24. Their routes overlapped on parts of Shijo and Kawaramachi streets but at different times.

Yasaka  Shrine representatives (both male and female association members), traditional performance groups such as taiko, the sagi-mai (“White Heron dance”), and the shishimai (lion dance) shown in the photo above, and Kyoto’s commercial associations take part in the procession. The children’s mikoshi – a smaller version of the portable shrines carried by both girls and boys (see photo example )- is also a big part of this procession.

I hope you will help me answer the following two questions:

1) What kind of organizations coordinate the Hanagasa Procession? How do they “practice” for the procession?

2) How is the Japanese shishimai different from the Chinese version?

*Also see this ENJOY KYOTO news magazine article for more information about the Gion Festival’s mikoshi events; scroll down for more about the Gion Festival’s history and changes in 1966.

日本語

祇園祭の山鉾に注目するメディアとソーシャルメディアの投稿が多いですが、八坂神社は京都市民の組織と協力して、祇園祭で大きな役割があります。その一つの行事は毎年7月24日に行っている「花傘巡行」(はながさじゅんこう)と言います。この巡行の中に、四つの花傘が出ていますが、祇園祭初期にある山鉾の元々の形を再現しています。

この巡行は祇園祭で比較的に「新しい」由来があります。1966年に、7月17日に行っていた先の祭と24日に行っていた後の祭りの巡行が17日に行う1つのイベントにまとめることになりました。ですから、24日の夕方に行う還幸際(かんこうさい)、いわゆる17日の神幸祭(しんこうさい)で八坂神社から出した3つの神輿を返す行事に先行する行事がなくならないように、「花傘巡行」が誕生しました2014年に、祇園祭の巡行は17日の先の祭と24日の後の祭という二つの巡行の形に戻り、「花傘巡行」は24日に後の祭の山鉾巡行と同時に行うことになりました。「花傘巡行」と後の祭の山鉾巡行のルートは四条と河原町で一部同じですが、通る時間が異なります。

八坂神社の代表者(男性と女性が含む)、太鼓、鷺舞(さぎまい) 、この投稿の写真に写した獅子舞といった伝統芸能の組織と京都の企業団体の方々が「花傘巡行」に参加しています。そして、子供神輿も巡行の大きな一部になります。

今回の投稿は以上ですが、「花傘巡行」について次の質問があります。

1)どんな組織が祇園祭の「花傘巡行」を担当していますか。どんな練習や準備が必要ですか。

2)日本の獅子舞は中国の獅子舞はどんなことが異なりますか?

答えを教えていただける方々によろしくお願い申し上げます。

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